Vilkår og betingelser
Garantier
Det stilles garanti på 3 % av kjøpesummen som gjelder frem til overtakelse, og garanti tilsvarende 5 % av
kjøpesummen for reklamasjonsperioden på fem år etter overtakelse, jfr. buofl. § 12. Garantien stilles
snarest mulig etter at avtale er inngått.
Dersom Selger ønsker å få utbetalt forskudd, eventuelle delinnbetalinger og resterende del av kjøpesum
før hjemmelsovergang, stilles det garanti etter buofl. § 47 for utbetalingen.
Kjøpekontrakter
Avtale om kjøp forutsettes inngått ved bruk av kjøpetilbudsskjema og påfølgende inngåelse av selgers
standard kjøpekontrakt.
Tilvalg / Endringer
Kjøper kan innen gitte frister gjøre endringer/tilvalg. Det er ikke anledning til å flytte på ventilasjonsanlegg,
el-skap eller avløp og vanntilførsel. Adgang til tilvalg/endringer er begrenset til 15 % av kjøpesummen, og
endringer og tilvalg vil medføre kostnader for kjøper/ påslag fra utbygger. Alle tilvalg avtales direkte
mellom kjøper og utførende entreprenør i en separat avtale og faktureres direkte mellom partene.
Alle meldinger skal være Selger i hende senest ved de tidsfrister som fastlegges av Selger i tilknytning til
prosjektets fremdriftsplan.
Selgers rett til endringer
Selger har rett til å foreta endringer i prosjektet som ikke vesentlig forringer prosjektets kvalitet eller
standard, herunder arkitektoniske endringer, materialvalg, mindre endringer i konstruksjonen,
rørgjennomføringer og/eller tomtetilpasninger. Slike endringer er ikke å anse som mangler ved ytelsen.
Det samme gjelder de endringer som må gjøres som følge av kommunens byggesaksbehandling og
krav i ramme- og igangsettingstillatelser samt andre offentlige tillatelser. Selger skal så langt det er
praktisk mulig, informere Kjøper om slike endringer.
Forbehold om realisering
Selger tar ingen forbehold for realisering av prosjektet. Byggingen er i gang.
Overtagelse
Siste frist for overtagelse er 3. kvartal 2022. Senest 90 dager før overtagelse vil selger innkalle til
overtagelsesforretning. Denne innkalling vil da gjelde som avtalt tidspunkt for overtagelse, jfr.
Bustadoppføringslova § 15. Om overtagelsen forsinkes etter at Kjøper har mottatt varsel om
overtagelsesforretning, kommer dagmulktbestemmelser i buofl. §18 til anvendelse.
Finansiering
Vi anbefaler våre kunder å ta kontakt med vår samarbeidspartner Sparebanken Sør, på tlf. 38 10 92 00, for
et uforpliktende tilbud.
Kjøpers undersøkelsesplikt
Kjøper har selv ansvaret for å sette seg inn i salgsprospekt, reguleringsplaner, byggebeskrivelse og
annen dokumentasjon som kjøper har fått tilgang til. Dersom utfyllende/supplerende opplysninger er
ønskelig, bes Kjøper henvende seg til megler. Kjøper har ingen rett til å reklamere på grunnlag av forhold
som Kjøper er blitt gjort oppmerksom på, eller som kjøper på tross av oppfordring har unnlatt å sette seg
inn i. Kjøper oppfordres til å ta kontakt med megler dersom noe er uklart, og det presiseres at det er viktig
at slike avklaringer finner sted før bindende avtale om kjøp av bolig inngås.
Budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler. Det første budet må signeres, og budgiver må i tillegg legitimeres. Benytt "Gi bud"-knappen på våre annonser for å registrere ditt bud elektronisk. Dette er en enkel og sikker løsning som lar deg legitimere deg og signere budet elektronisk ved hjelp av BankID. Når første bud er gitt vil du motta en SMS-kvittering som du kan svare på for å gi eventuelle budforhøyelser. Budforhøyelser kan også gis ved å trykke "Gi bud" i våre annonser på nytt, eller via e-post eller andre skriftlige metoder. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er mottatt. Bud som ikke er skriftlig eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver når budet er kommet til selgers kunnskap. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste ethvert bud, og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Megler skal, i den grad det er nødvendig og mulig, informere de involverte i budrunden skriftlig om status i budgivningen. Megler er forpliktet til å legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden, og for at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må et hvert bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Selger og kjøper har krav på å få utlevert kopi av budjournalen straks etter at handel er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan på forespørsel få en kopi av anonymisert budjournal etter at budrunden er avsluttet. For øvrig vises det til "Forbrukerinformasjon om budgivning", som er på baksiden av budskjemaet. Det forutsettes at hjemmel overføres til kjøper.
Boligene selges til fastpris. Benytt vedlagte skjema «Kjøpetilbud til fastpris». Alle kjøpetilbud må inngis skriftlig sammen med legitimasjon. Regler om budfrister i Eiendomsmeglerloven kommer ikke til anvendelse da selger ikke er forbruker.
Lovverk
Boligene selges iht. bustadsoppføringslova av 13. juni 1997 nr. 43.
Bustadoppføringslova kommer ikke til anvendelse der Kjøper anses som profesjonell/investor. I slike
tilfeller vil handelen i hovedsak reguleres av lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Leiligheter hvor bindende avtale inngås etter ferdigstillelse selges etter avhendingsloven. Dersom kjøper
ikke er forbruker selges eiendommen "som den er", og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2.
pktm.
Hvitvasking
I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor
kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet, innhente opplysninger om kundeforholdets formål
og tilsiktede art, samt kontrollere midlenes opprinnelse. Kundekontroll skal gjennomføres løpende
gjennom hele oppdragsperioden. Dersom megler på noe tidspunkt ikke får gjennomført tilstrekkelig
kundekontroll har megler rett til å avvikle kundeforholdet. Megler er underlagt rapporteringsplikt til Økokrim
ved mistanke om brudd på hvitvaskingsloven. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles og megler
kan i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen. Partene i handelen har ansvar for tap
den andre part påføres som følge av brudd på hvitvaskingsregelverket. Det kan ikke gjøres ansvar
gjeldene overfor megler som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter hvitvaskingsloven.
Megler tar ikke imot oppgjør i form av kontanter eller bankremisse.
Oppgjør
Kjøpesum med tillegg av omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen overtagelse.
Normalt innebærer dette at fullt oppgjør må være innbetalt på meglers klientkonto senest to virkedager før
avtalt overtagelsesdato.
Eventuelle vilkår knyttet til innbetalingen, eksempelvis pantedokument som skal tinglyses til fordel for
kjøpers bank, må være megler i hende i god tid før overtagelse kan finne sted.