Hauglandsheia

Hauglandsheia 2C

Prisantydning
940 000 kr
Omkostninger
34 400 kr
Totalpris
974 400 kr
Formuesverdi
362 900 kr
Formuesverdi sekundær
1 379 018 kr
Byggeår
1970
Internt bruksareal (BRA‑i)
43 ㎡
Bruksareal
47 ㎡
Totalt bruksareal
47 ㎡
Tomteareal
9 561 ㎡
Etasje
2
Antall soverom
1
Eierform
Eierseksjon
Eiendomstype
Leilighet

Oversikt

Pen 2 - roms selveier med sentral beliggenhet - Kun 1/2 etg. ned fra inngang - Solrik balkong på 10m²

Velkommen til Hauglandsheia 2C - En lys og pen 2-roms selveierleilighet med sentral beliggenhet, like utenfor Arendal sentrum.

Leiligheten ligger kun en en halv etasje ned fra inngangsdøren og har en praktisk planløsning med et soverom, flislagt bad og åpen stue/kjøkkenløsning. Fra stuen har du utgang til stor og solrik terrasse.

Her bor du i et etablert nabolag med gåavstand til Arendal sentrum hvor du finner alle byens fasiliteter. Kort vei til Sørlandet Sykehus, Stinta Skole og
Myrene med flere matbutikker, idrettsanlegg og treningssenter. Gode bussforbindelser like i nærheten. Felles parkeringsplass og mulighet
for el-bil lading.

Velkommen!

Om eiendommen

Oppvarming

Elektrisk oppvarming.
Dersom det er rom i boligen som ikke har vegg/fastmonterte ovner, så følger det heller ikke med ovner i disse rommene.

Parkering

Felles parkering utenfor boligblokken.

Standard


Tilstandsrapport basert på innholdskrav til forskrift til avhendingsloven er vedlagt denne salgsoppgaven. Vi oppfordrer interessenter til å sette seg grundig inn i rapporten før budgivning. Kjøper anses å være kjent med opplysninger som fremgår av tilstandsrapporten, og vil således ikke kunne gjøre gjeldene mangler som fremgår av rapporten.   
 
Tilstandsrapporten er utarbeidet av Jens Christian Edvardsen den 13.11.2024, og er gyldig i 1 år etter befaringsdato. Ved eldre rapporter anbefales interessenter å undersøke eiendommen grundig. Det gjøres oppmerksom på at rapporten kun omhandler boligen, eventuelle øvrige bygninger på eiendommen er ikke vurdert.
 
Bygningssakskyndigs konklusjon:
Leilighet fra 1970.
Det er selve leiligheten som er undersøkt, utvendig arealer er ikke undersøkt for feil eller mangler og er derfor ikke omtalt i denne rapporten.
Rekkverk på balkong med lav rekkverkshøyde med hensyn til dagens krav, råteskade. Bad der renovering i sin helhet utfra alder på røranlegg, manglende avrenning til sluk (lekkasjevann) vil være anbefalt innen rimelig tid. Påregnelig bruksslitasje, opphengsskader på innvendige overflater utfra alder.
Sammendrag er ikke utfyllende for rapportens innhold og må leses i sin helhet.
Se forøvrig punkter nedenfor.
 
Følgende avvik har fått TG3 eller TG2: 
TG3 STORE ELLER ALVORLIGE AVVIK
Utvendig > Balkonger, terrasser og rom under balkonger - Vurdering av avvik:
• Det er påvist fukt/råteskader i konstruksjonen.
• Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder.

Våtrom > Underetasje > Bad/vaskerom > Generell - Vurdering av avvik:
• Våtrommet må oppgraderes for å tåle normal bruk etter dagens krav.
Dusjnisje med oppkant der lekkasje fra øvrige vanninnstallasjoner vil lekkasjevann renne ut i tilstøtende rom. Åpent røranlegg. Eldre røranlegg med rustent soilsluk.

TG2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Utvendig > Vinduer - Vurdering av avvik:
• Det er påvist at enkelte vinduer er vanskelig å åpne/lukke.
Eldre vinduer der nedsatt funksjon med hensyn til tetningslister, isoleringsevne er påregnelig.

Utvendig > Andre utvendige forhold - Vurdering av avvik:
• Det er ikke utarbeidet Tilstandsanalyserapport, vedlikeholdsplan e.l. for fellesdeler i bygget.

Innvendig > Overflater - Vurdering av avvik:
• Overflater har en del slitasjegrad utover det en kan forvente.
Slitte overflater, småskader der grad av oppgraderinger må vurderes individuelt.
Det er tobakk røyking inne og lukt må påregnes.

Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn - Vurdering av avvik:
• Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.

Innvendig > Radon - Vurdering av avvik:
• Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.
• Radonmålinger er ikke foretatt, heller ikke andre tiltak mot radon, eiendommen ligger i et område som i NGU Radon aktsomhetskart er definert med "moderat til lav" aktsomhetsgrad

Kjøkken > Underetasje > Stue/kjøkken > Overflater og innredning - Vurdering av avvik:
• Det er påvist skader på overflater/kjøkkeninnredning utover normal slitasjegrad.
Eldre kjøkken med slitasje der grad av oppgraderinger må vurderes individuelt.
Soilrør der utbyttinger er påregnelig innen rimelig tid.

Tekniske installasjoner > Vannledninger - Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.

Tekniske installasjoner > Avløpsrør - Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.

Tekniske installasjoner > Ventilasjon - Vurdering av avvik:
• Det er påvist mangelfull ventilasjon på ett eller flere rom i boligen.

Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg
Det er ikke fremlagt dokumentasjon på anlegget. Undertegnede har ikke elektrofaglig kompetanse og tilstandsvurdering beror på dokumentasjon og visuell undersøkelse av tilfeldig komponenter i boligen.
Anbefaler gjennomgang på det elektriske anlegget med en utvidet elkontroll før bruk.
 
For de bygningsdeler som har fått tilstandsgrad 2 og 3, og hvor det er påregnelig med tiltak, har bygningssakskynding utarbeidet et estimert kostnadsintervall. Se tilstandsrapport for mer informasjon.

Beskrivelse av tomt

Fellestomt. Arealet foran blokkene er opparbeidet med parkeringsplasser for beboerne. Lekeplass i nærområdet.

Sammendrag selgers egenerklæring

Er det utført arbeid på tak, yttervegg, vindu eller annen fasade?
- Maling (2022).

Er det utført arbeid på utvendige eller innvendige avløpsrør eller vannrør?
- Bedre vannkilde (2023).

Takstmannens kommentar til arealoppmåling

Byggetegninger:
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk

Diverse

Boligen er en del av et boligsameie. Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.

Beliggenhet

Beliggenhet

Sentralt beliggende med gangavstand til Sørlandet sykehus HF og Arendal sentrum (10 min. gåtur) med alle tilhørende fasiliteter. Området er veldig barnevennlig med få minutters gange til Stinta skole og flere barnehager. På Stina skole finnes det også svømme- og idrettshall.

Dagligvarehandelen kan gjøres unna på Rema 1000 Myrene som du når på 4 min. gange. På Myrene finnes også diverse butikker.
På Mikrobageriet kan du mandag-lørdag få kjøpt ferske bakevarer - også beliggende i umiddelbar nærhet med kun 5 min. gange eller 1 min. med bil fra leiligheten.
Det er videre gode bussforbindelser like i nærheten.

Adkomst

Boligen er merket med TIL SALGS-plakat fra Sørmegleren og det vil være skiltet ved fellesvisning.

Areal

Primærrom P-rom

Etasje Areal Beskrivelse
2 43 ㎡ -

Bruksareal BRA-I

Etasje Areal Beskrivelse
2 43 ㎡ Gang, stue/kjøkken, soverom og bad/vaskerom.

Bruksareal BRA-E

Etasje Areal Beskrivelse
2 4 ㎡ Bod med egen inngang.

Terrasse- og balkongareal TBA

Etasje Areal Beskrivelse
2 10 ㎡ -

Fra 01.01.24 er det innført nye regler for måling og opplysning av areal på boliger.
De nye arealbegrepene er:

Bruksareal BRA
  • BRA-i - Internt bruksareal. Arealet innenfor boenheten.
  • BRA-e - Eksternt bruksareal. Areal av alle rom utenfor boenheten og som tilhører denne, for eksempel eksterne boder.
  • BRA-b - Innglasset balkong, altan, terrasser.
Andre arealer
  • TBA -Terrasser og åpen altan som er tilknyttet boligen.
  • ALH - Areal med lav himlingshøyde måles på samme måte som BRA, men man ser bort fra krav til himlingshøyde. Arealet inngår ikke i BRA, men opplyses om sammen med BRA som et tillegg.
  • GUA - summen av BRA og AHL. Brukes når boligen har gulvareal som ikke er måleverdig på grunn av for eksempel skråtak eller lav himlingshøyde. Arealet oppgis som tilleggsinformasjon til øvrige arealer.

Offentlige opplysninger

Ferdigattest

Det foreligger ferdigattest datert 17.01.1973. Ferdigattesten gjelder blokk B.
Det foreligger ferdigattest datert 08.11.2011. Ferdigattesten gjelder anlegning av parkeringsplass.
At en slik attest eksisterer gir ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på boliger som ikke er byggemeldt eller godkjent.

Vei, vann og avløp

Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp. 

Reguleringsplan

Eiendommen ligger innenfor hensynssone for støy. Tiltak som utvikling, terrengendring, bygging etc. kan kreve dispensasjon etter plan og bygningsloven.

Eiendommen er regulert til boligformål, tilhører reguleringsplan sykehusområde, datert 11.11.1998. På generell basis gjør vi oppmerksom på at det kan foreligge fremtidige planer hos kommunen for området rundt eiendommen, som megler ikke har mottatt opplysninger om.

Adgang for utleie

Boliger i eierseksjonssameie kan som hovedregel fritt leies ut. Seksjonseier disponerer over egen seksjon med de begrensninger som følger av eierseksjonsloven § 24 og sameiets vedtekter

Tinglyste heftelser og rettigheter

På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
4203/503/353/15:
25.09.1968 - Dokumentnr: 4109 - Rettigheter iflg. skjøte
Bestemmelse om veg
Overført fra: Knr:4203 Gnr:503 Bnr:353
Gjelder denne registerenheten med flere

06.07.1973 - Dokumentnr: 5006 - Erklæring/avtale
Bestemmelse om vann/kloakkledning
Overført fra: Knr:4203 Gnr:503 Bnr:353
Gjelder denne registerenheten med flere

22.08.2007 - Dokumentnr: 666526 - Seksjonering
Opprettet seksjoner:
Snr: 15
Formål: Bolig
Sameiebrøk: 43/2860

Fra hovedbølet som eiendommen er fradelt fra, kan det være tinglyst heftelser i form av erklæringer/avtaler som ikke fremgår av grunnboken for denne eiendommen. Eiendommen overdras fri for pengeheftelser, med unntak av eventuelle erklæringer, avtaler, servitutter og panteheftelser som fremgår av salgsoppgaven og skal følge med eiendommen ved salg. Kjøpers bank vil få prioritet etter disse.

Kommentar konsesjon

Det er ingen konsesjonsplikt på eiendommen. 

Kommentar odelsrett

Det er ikke odel på eiendommen. 

Om borettslag/sameie

Organisasjonsnavn

Sameiet Hauglandsheia 2

Organisasjonsnummer

992007117

Dyrehold

Hund, katt og andre dyr må ikke holdes uten styrets samtykke.

Lånebetingelser fellesgjeld

- Hauglandsheia 2C -

Leiligheten tilhører sameiet Hauglandsheia 2. Boligsameiet består av 68 seksjoner. For hver seksjon er det fastsatt en sameiebrøk basert på de enkelte seksjoners areal. Tomten og alle de deler av bebyggelsen som ikke i henhold til oppdelingsbegjæringen omfattes av seksjoner med enerett til bruk, er fellesareal.

Info regnskap/budsjett

Året 2023 har styret fortsatt å jobbe med rørprosjektet. Det ble sendt ut 6 anbud med tanke på prosjektledelse. Vi fikk 3 tilbud tilbake, og etter nøye vurdering gikk styret for Kile entreprenører som prosjektledelse. Vi vil etter endt årsmøte få møte prosjektlederen som skal legge frem en presentasjon for oss, og vi vil også få presentert en kalkyle for prosjektet.

Eierskiftegebyr

6 385 kr

Andel fellesformue

91 333 kr

Vedtekter/husordensregler

Vedtekter, regnskap, budsjett, husordensregler, årsberetning og protokoll fra siste generalforsamling må leses før budgivning. Kjøper/seksjonseier plikter å følge sameiets vedtekter.

Sameiebrøk

43/2860

Økonomi

Omkostninger kjøper

940 000,00 (Prisantydning)
 
Omkostninger
 
23 500,00 (Dokumentavgift)
9 900,00 (HELP Boligkjøperforsikring* (valgfritt))
500,00 (Tinglysningsgebyr pantedokument)
500,00 (Tinglysningsgebyr skjøte)
--------------------------------------------------------
24 500,00 (Omkostninger totalt (uten HELP Boligkjøperforsikring))
34 400,00 (Omkostninger totalt (med HELP Boligkjøperforsikring))
 
--------------------------------------------------------
964 500,00 (Totalpris inkl. omkostninger (uten HELP Boligkjøperforsikring))
974 400,00 (Totalpris inkl. omkostninger (med HELP Boligkjøperforsikring))
 
--------------------------------------------------------
 
NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer, og at dokumentavgiftsgrunnlaget aksepteres av Kartverket.

Info eiendomsskatt

Eiendomsskatt er inkludert i kommunale avgifter.

Info kommunale avgifter

Kommunale avgifter inkluderer:
- Vann
- Avløp
- Eiendomsskatt

Tilbud på lånefinansiering

Vi anbefaler våre kunder å ta kontakt med vår samarbeidspartner Sparebanken Sør, på tlf. 38 10 92 00, for et uforpliktende tilbud.

Felleskostnader

3 899 kr/mnd

Felleskostnader inkl.

Felleskostnader fakturer månedlig, og inkluderer kommunale avgifter som renovasjon, bygningsforsikring, drift og vedlikehold av fellesarealer, honorar til styre og forretningsfører, samt kabel-TV.
Felleskostnadene har følgende fordeling:

Felleskostnader: kr. 3 461,-
TV og internett: kr. 438,-

Fellesformue

91 333 kr

Nøkkelinformasjon

Innbo og løsøre

Liste over løsøre og tilbehør må leses før budgivning. Her fremgår hvilke løsøre som skal følge eiendommen dersom dette var på eiendommen ved kjøpers besiktigelse om annet ikke er avtalt.

Hvitevarer

Følgende hvitevarer følger handelen: Hvitevarer på kjøkkenet.

Legalpant

Øvrige sameiere har panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet, jf. eierseksjonsloven § 31. Pantekravet kan ikke overstige 2 G (Folketrygdens grunnbeløp). Sameiet kan vedtektsfeste ytterligere panterett for sameiet. Vedtektsfestet pant kan tinglyses i seksjonene. 

Boligselgerforsikring

Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.  

Vilkår og betingelser

Sentrale lover

Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.

Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.

Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.

Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.

Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).

Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Budgivning

Alle bud skal inngis skriftlig til megler. Det første budet må signeres, og budgiver må i tillegg legitimeres. Benytt "Gi bud"-knappen på våre annonser for å registrere ditt bud elektronisk. Dette er en enkel og sikker løsning som lar deg legitimere deg og signere budet elektronisk ved hjelp av BankID. Når første bud er gitt vil du motta en SMS-kvittering som du kan svare på for å gi eventuelle budforhøyelser. Budforhøyelser kan også gis ved å trykke "Gi bud" i våre annonser på nytt, eller via e-post eller andre skriftlige metoder. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er mottatt. Bud som ikke er skriftlig eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver når budet er kommet til selgers kunnskap. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste ethvert bud, og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen.

Megler skal, i den grad det er nødvendig og mulig, informere de involverte i budrunden skriftlig om status i budgivningen. Megler er forpliktet til å legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden, og for at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må et hvert bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Selger og kjøper har krav på å få utlevert kopi av budjournalen straks etter at handel er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan på forespørsel få en kopi av anonymisert budjournal etter at budrunden er avsluttet. For øvrig vises det til "Forbrukerinformasjon om budgivning", som er på baksiden av budskjemaet. Det forutsettes at hjemmel overføres til kjøper.

Boligkjøperforsikring

Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring og Boligkjøperforsikring Pluss fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Egenandel kr. 4 000,- påløper i tvistesaker. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar fra kr 4.100,- til kr 6.400,- avhengig av boligtype, i honorar for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring, samt kr 1 000,- i honorar for Boligkjøperforsikring Pluss.

Forsikringsselskap

If Skadeforsikring

Lov om hvitvasking

I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet, innhente opplysninger om reelle rettighetshavere og kundeforholdets formål og tilsiktede art. Videre skal megler kontrollere midlenes opprinnelse, samt gjennomføre kundekontroll av personer med disposisjonsrett til konto som benyttes ved transaksjoner til klientkonto.

Kundekontroll skal gjennomføres løpende gjennom hele oppdragsperioden, dersom megler på noe tidspunkt ikke får gjennomført tilstrekkelig kundekontroll har megler rett til å avvikle kundeforholdet.

Megler er underlagt rapporteringsplikt til Økokrim ved mistanke om brudd på hvitvaskingsloven. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles og megler kan i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen. Partene i handelen kan komme i ansvar for tap den andre part påføres som følge av brudd på hvitvaskingsregelverket, partenes rettigheter ved mislighold.

Betalingsbetingelser

Kjøpesum med tillegg av omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen overtagelse. Normalt innebærer dette at fullt oppgjør må være innbetalt på meglers klientkonto senest to virkedager før avtalt overtagelsesdato.
Eventuelle vilkår knyttet til innbetalingen, eksempelvis pantedokument som skal tinglyses til fordel for kjøpers bank, må være megler i hende i god tid før overtagelse kan finne sted. Sørmegleren AS tar ikke imot innbetalinger fra utlandet, innbetaling av oppgjør skal foretas samlet fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.

Megler tar ikke imot oppgjør i form av kontanter eller bankremisse.

Personopplysningsloven

I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter kan bli registrert for videre oppfølgning. Les mer om personvern i vår personvernerklæring på sormegleren.no/personvern

Visning

Produktnummer: AAB3D8AE-AADE-4478-9C35-8B275A0A8FF5