Økonomi
Prisantydning og omkostninger
Ved kjøp av ny/prosjektert bolig skal det betales dokumentavgift på 2,5 % av tomteverdi.
Dokumentavgiften vil utgjøre kr 4.270,- per enhet.
Tinglysningsgebyr for skjøte utgjør p.t kr. 585,-
Tinglysningsgebyr for eventuelle pantedokumenter utgjør p.t. kr. 585,- pr stk.
I tillegg kommer et beløp tilsvarende kr. 50,- pr. kvm BRA, som oppstartslikviditet til sameiet.
Det tas forbehold om at beregningsgrunnlaget for dokumentavgiften godkjennes hos Statens Kartverk,
samt eventuell endring i de oppgitte offentlige gebyrer.
Betalingsbetingelser
Kr 100.000,- av kjøpesummen innbetales som forskudd 14 dager etter mottatt betalingsanmodning fra
megler. Dette må være såkalt fri egenkapital, dvs. at det ikke kan være knyttet noen vilkår eller forbehold til
innbetalingen av pengene utover de vilkår som fremgår av nærværende kontrakt. Restbeløp
innskudd/egenkapital samt omkostninger betales etter regning før overtagelse. Det vil kunne kreves
fremlagt finansieringsbevis før kontraktsinngåelse.
Dersom Selger ønsker det, kan han stille garanti iht. bustadoppføringslovas § 47 for det til enhver tid
innbetalte beløp. Forskuddet tilfaller Selger fra det tidspunkt § 47 er stilt.
Ved forsinket betaling med mer enn 21 dager for beløpet som forfaller ved kontraktsinngåelse og 30
dager for andre avtalte innbetalinger, har Selger rett til å heve kjøpet og foreta dekningssalg.
Offentlige avgifter
Kommunale avgifter og renovasjon må betales av hver eierseksjon. Gebyrene er ikke endelig fastsatt.
Eiendomsskatt
Eiendomsskatt til Lillesand kommune faktureres den enkelte seksjonseier direkte fra kommunen.
Takstgrunnlag for denne eiendommen foreligger ikke p.t.
Felleskostnader
Kostnader til drift og vedlikehold av sameiets fellesarealer påhviler sameierne i fellesskap i henhold til de
enkeltes sameiebrøker. Driftskostnader kjeller vil bli fordelt mellom brukerne.
Felleskostnadene utgjør ca. kr. 20-30,- pr. kvm BRA pr. MND. Detaljert budsjett foreligger ikke p.t, og tall er
erfaringstall er hentet fra tilsvarende prosjekter. Det gjøres oppmerksom på at dette er ett utkast og kan,
dersom sameiet ønsker det, endres på flere punkter.
Felleskostnader kan bla. dekke kommunale avgifter, renovasjon, forsikring av bygningene, lys,
forretningsførsel, heisdrift, snørydding, vaktmestertjenester, trappevask og andre driftskostnader.
Felleskostnadene vil avhenge av hvilke tjenester sameiet ønsker utført i felles regi.
Eiendomsskatt blir fakturert den enkelte seksjonseier direkte og beregnes ikke som del av
felleskostnader. For beregning av eiendomsskatt for den enkelte leilighet, henvises til Lillesand
kommune for nærmere info.
Beløpet inkluderer ikke abonnement til tv, brebånd og telefoni. Det legges opp til at sameiet (ev at
utbygger gjør en avtale som gjelder fra innflytting) inngår felles avtale om levering av tv- og internett
tjenester med en leverandør.
Bygget vil være forsikret frem til overtakelse. Sameiet tegner fullverdiforsikring fra overtakelse. Kjøper
forsikrer eget innbo.
Selger svarer for fellesutgifter for eventuelle usolgte enheter etter ferdigstillelse.
Selgeren vil engasjere forretningsfører for sameiet før overtakelsen. Forretningsfører vil innkalle
sameierne til et konstituerende sameiermøte med valg av nytt styre, samt vedtakelse av budsjett og
vedtekter før boligene er ferdigstilt/overtatt. Kostnader knyttet til konstituerende møte og forretningsførsel
vil belastes sameiet.
Formuesverdi
Formuesverdi er p.t. ikke fastsatt. Formuesverdien fastsettes av Ligningskontoret etter en
beregningsmodell som tar hensyn til om boligen er en såkalt "primærbolig" (der boligeieren er folke
registrert/bosatt) eller "sekundærbolig" (alle andre boliger man måtte eie). Formuesverdien for
primærboliger vil utgjøre 25 % av den beregnede kvadratmeterprisen multiplisert med boligens areal. For
sekundærboliger vil formuesverdien utgjøre 90 % av den beregnede kvadratmeterprisen multiplisert med
boligens areal. Se www.skatteetaten.no for mer informasjon.
Øvrige mulige kostnader
Avbestilling: Dersom forbrukeren avbestiller før det er vedtatt, fastsettes avbestillingsgebyret til 5 % av
kontraktsummen inkludert evt. mva. Dersom Kjøper avbestiller etter at igangsettingstillatelse er vedtatt,
gjelder Bustadoppføringslovens regler, jfr. §§52 og 53. Kjøper vil være ansvarlig for selgers eventuelle
økonomiske tap som følge av avbestillingen, herunder nødvendige prisavslag ved videresalg. Bestilte
endrings- og tilleggsarbeider må uansett betales i sin helhet.
Gebyr ved videresalg
Dersom kontrakten ønskes videresolgt før overtakelse, vil det påløpe et gebyr fra Selger på kr. 20.000,-
inkl. mva. for merarbeid i forbindelse med salget. Dette kan faktureres/innkreves av Sørmegleren. I tillegg
kommer eventuelle utgifter ved bruk av megler, som f.eks. meglerprovisjon og gebyrer.
Videresalg kan ikke gjøres uten Selgers samtykke. Selger kan nekte uten å måtte begrunne sin
avgjørelse. Det er kun mulig å samtykke til videresalg av opprinnelig avtale, dersom opprinnelig kjøper er
forbruker og har kjøpt boligen for selv å bo der eller til noen i sin familie. Slikt videresalg skjer ved
transport av kontrakten, og ervervet vil kunne tinglyses direkte til tredjemann. For at Selger skal godta slik
transport må man benytte Selgers "Avtale om transport av kjøpekontrakt" som fås hos selger. Transport
av kontrakt godkjennes ikke de siste 6 uker før overtagelse.
For øvrige videresalg (videresalg fra næringsdrivende eller fra forbruker på spekulasjon) kan ikke
kontraktsposisjonen selges, jfr. bufl. § 1b.
Ved eventuell endring i eierskap/navneendring fra Kjøpers side etter bud/aksept, vil det påløpe et
administrasjonsgebyr på kr. 8 000,- inkl. mva. som innbetales til meglers driftskonto etter påkrav fra
megler. Eventuell endring krever Selgers forutgående samtykke.