Kristiansand

Egshaugen 9

Felleskostnader
4 340 kr/mnd
Felleskostnader inkl.
Les mer
Byggeår
1977
Internt bruksareal (BRA‑i)
50 ㎡
Bruksareal
54 ㎡
Tomteareal
6 613 ㎡
Antall soverom
1
Eierform
Andel
Eiendomstype
Andelsleilighet

Oversikt

Lekker, innbydende 2-roms leilighet oppusset i 2020. Balkong og nydelig utsikt. Gangavstand til Kvadraturen, SSHF og UIA

Om eiendommen

Oppvarming

Elektrisk. Dersom det er rom i boligen som ikke har vegg/fastmonterte ovner, så følger det heller ikke med ovner i disse rommene.

Beliggenhet

Adkomst

Boligen er merket med TIL SALGS-plakat fra Sørmegleren og det vil være skiltet ved fellesvisning.

Parkering

Felles biloppstillingsplasser på Borettslagets tomt.
Gateparkering etter offentlige gjeldende bestemmelser.

Felles sykkelbod.

Beliggenhet

Sentral og god beliggenhet innerst i blindvei på Eg med gangavstand til Kvadraturen og Sørlandets sykehus.

For den som er glad i utendørs trening, er det umiddelbar nærhet til fine løyper i Baneheia, eller Jægersberg som ligger ved Uia kun en liten sykkeltur unna. For den som er glad i innendørs trening, finner man Sats i sentrum eller Spicheren også ved Uia. Fra leiligheten er gangavstanden til sentrum ca. 10 minutter hvor man finner de fleste servicefasilitene. For den som jobber på Sørlandet sykehus, er beliggenheten helt ypperlig med kort gang - eller sykkelavstand.

Dersom du ser for deg en sentrumsnær leilighet med gangavstand til det meste, er dette en leilighet du bør oppleve.

Offentlige opplysninger

Ferdigattest

Det foreligger ferdigattest på boligblokk datert 23.04.1980, samt på endring/reparasjon av bygningstekniske installasjoner datert 01.12.2008. . At en slik attest eksisterer gir ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på boliger som ikke er byggemeldt eller godkjent.

Vei, vann og avløp

Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp. 

Reguleringsplan

Eiendommen er regulert til allmennyttig formål og tilhører reguleringsplan nr. 295 "Egsområdet - aldersboliger", datert 12.08.1975. På generell basis gjør vi oppmerksom på at det kan foreligge fremtidige planer hos kommunen for området rundt eiendommen, som megler ikke har mottatt opplysninger om.

Adgang for utleie

Evt. utleie av boligen krever samtykke fra borettslagets styre. Iht. borettslagslova må man ha bodd i leiligheten minst ett av de to siste årene før man kan søke om fremleie, andelseiere har likevel rett til å overlate bruken av hele bustaden til andre i opptil 30 døgn i løpet av året. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. burettlagslova § 5-6. Utleie forutsetter at leiligheten har forsvarlige radonverdier. Se også borettslagets vedtekter, og konferer megler ved spørsmål.

Tinglyste heftelser og rettigheter

På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:

4204/150/100:
03.05.1977 - Dokumentnr: 4565 - Best. om vann/kloakkledn.


13.03.2014 - Dokumentnr: 210551 - Best. om vann/kloakkledn.
Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m.
Bestemmelse om elektriske ledninger/kabler
Bestemmelse om spillvann/drensvann/overvann/stikkrenner m.m.


13.03.2014 - Dokumentnr: 210551 - Bestemmelse om gjerde


13.03.2014 - Dokumentnr: 210551 - Bestemmelse iflg. skjøte
Pliktig medlemskap i velforening/huseierforening


24.05.2016 - Dokumentnr: 452630 - Erklæring/avtale
Bestemmelse om snøbrøyting
Gjelder denne registerenheten med flere


24.05.2016 - Dokumentnr: 452670 - Bestemmelse om veg
Rettighetshaver: Knr:4204 Gnr:150 Bnr:97


26.10.1976 - Dokumentnr: 12400 - Registrering av grunn
Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:4204 Gnr:151 Bnr:1


01.01.2020 - Dokumentnr: 818803 - Omnummerering ved kommuneendring
Tidligere: Knr:1001 Gnr:150 Bnr:100


Info energiklasse

Eiendommen er ikke energimerket. Det følger av forskrift om energimerking § 5 at dersom selger etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning innen ett år etter avtale om salg er inngått.

Økonomi

Omkostninger kjøper

Tinglysning av hjemmelsovergang: kr 500,-
Tinglysning av pantedokument kr 500,-
Forhåndsvarsling av forkjøpsrett kr 7 981,-
 
HELP Boligkjøperforsikring kr 5 100,-
HELP Boligkjøperforsikring Pluss kr 2 800,-
 
Sum omkostninger: kr 16 881,-
 
Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i avgifter/gebyrer. 

Nøkkelinformasjon

Standard

Velkommen til visning av Egshaugen 9- en lys og trivelig 2-roms leilighet med balkong, nydelig utsikt samt heis direkte opp til leilighetens etasje. Leiligheten ble pusset opp i 2020. Nytt gulv i 2023.

Leiligheten inneholder følgende: Gang, bad, stue/kjøkken og soverom.

Fra felles trapperom kommer man inn i leilighetens gang. Her er det god plass til å henge fra seg yttertøy og sko samt videre inngang til leilighetens øvrige rom. Stuen er lys og trivelig og har åpen kjøkkenløsning. I stuen er det god plass til sofagruppe med tilhørende møblement samt utgang til balkong. Balkongen er av god størrelse. Store vindusflater sørger for en lys og trivelig stue samt en nydelig utsikt mot Otra.

I overgangen mellom stue og kjøkken er det god plass til spisegruppe. Kjøkkenet har godt med benke- og skapplass.

I leiligheten er det ett soverom. Rommet har god plass til stor seng og garderobeskap. Videre et det bad med toalett, dusjhjørne, servant med skap samt opplegg til vaskemaskin.

Det er tilhørende bod i gangen utenfor leiligheten, samt i byggets kjeller.

Tilstandsrapport basert på innholdskrav til forskrift til avhendingsloven er vedlagt denne salgsoppgaven. Vi oppfordrer interessenter til å sette seg grundig inn i rapporten før budgivning. Kjøper anses å være kjent med opplysninger som fremgår av tilstandsrapporten, og vil således ikke kunne gjøre gjeldene mangler som fremgår av rapporten.   
 
Tilstandsrapporten er utarbeidet av Arild Grundetjern den 04.01.2024, og er gyldig i 1 år etter rapportdato. Ved eldre rapporter anbefales interessenter å undersøke eiendommen grundig. Det gjøres oppmerksom på at rapporten kun omhandler boligen, eventuelle øvrige bygninger på eiendommen er ikke vurdert.
 
Bygningssakskyndigs konklusjon:
Rapporten omhandler kun leiligheten innvendig. Leiligheten er i god stand og ble oppusset av forrige eier i 2020. Følgende hovedtrekk kan nevnes: Inngangsdør er fra byggetid og har normal slitasje. Balkongdør og vinduer er fra 2018 og er i god stand, begge deler er aluminiums-kledd på yttersiden. Bad ble oppusset av fagfolk i 2020, ingen dokumentasjon er fremlagt. Det er etablert fall til gulvsluket på bad. Hulltaking ble utført i vegg mellom gang og bad, ingen synlig eller målbar fuktighet ble registrert. Laminatgulv i stue/kjøkken, gang og på soverom er fra 2023. IKEA kjøkkeninnredning med induksjon platetopp er fra 2020 og er i god stand. Gulvhøyder ble kontrollert i 3 rom, mindre avvik ble registrert. El. anlegget ble delvis oppgradert i 2020, ingen samsvarserklæring/dokumentasjon er fremlagt. Sikringsskap med automatsikringer, hovedsikringer på 35 A. Røropplegget er av blandet årgang, vanlig vedlikehold bør beregnes. Elektrisk til oppvarming.

Lovlighet: Boligbygg med flere boenheter. Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk.
 
Følgende avvik har fått TG2: 
Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn
Våtrom > 4. etasje > Bad > Overflater Gulv
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg
 
For de bygningsdeler som har fått tilstandsgrad 2 og 3, og hvor det er påregnelig med tiltak, har bygningssakskynding utarbeidet et estimert kostnadsintervall. Se tilstandsrapport for mer informasjon.

Hvitevarer

Følgende hvitevarer følger boligen: Kjøleskap/kombiskap, komfyr/stekeovn/koketopp og oppvaskmaskin.

Diverse

Etter styrets oppfatning er det rimelig å forvente at man i løpet av de nærmeste årene vil måtte påregne flere større- og kostbare oppgraderinger som vil kreve belåning og økning av felleskostnader.
- Avløpsrør og vannrør (varmt/kaldt)
- Beredere
- Heis
- Inngangsdører til leiligheter
- Fornying fellesarealer (f.eks maling, lyspunkter, gulvbelegg)

Styret sendte i slutten av oktober ut info til andelseierne om kommende ekstraordinær generalforsamling vedrørende bygningsmessig fornyelse/rehabilitering, trolig i første halvdel av november. Innkallingen vil komme senere, og inkludere mer utfyllende informasjon. I utgangspunktet startet initiativet med fokus på rørfornying av borettslagets avløpsrør. Prosjektet viste seg av tekniske årsaker å bli mye mer omfattende enn først tiltenkt, og med dagens materialkostnad, prisstigning og renteklima, ville det også bli ekstremt kostbart. Overslaget var i størrelsesorden 20 millioner.

Styret ønsker å foreslå følgende fornyelser.

- Nye inngangsdører til alle leiligheter. Dørene er i meget dårlig forfatning: Lydisolasjon, brannsikkerhet, funksjonalitet, meget dyre reparasjoner, utdatert låsesystem, vanskelig med nye deler

- Nye heiser. Heisene har vært i meget dårlig stand lenge og oppleves ikke som driftssikre. Meget høye reparasjonskostnader. I overkant av kr. 300.000 på ca. 5 år.

- Nye lyspunkter i fellesareal, styrt av fotocelle (fjerne alt gammelt). Det er en blanding av alle mulige slags lys i fellesarealene, herunder gamle armaturer og lysrør som til stadighet ryker. Meget dyrt å bytte ut gamle armaturer. Flere steder er det veldig lite lys per nå grunnet defekte armaturer. Lyset står på døgnet rundt, noe som gir betydelig økte strømkostnader

- Nye varmtvannsberedere. Antatt levetid er utløpt. Meget dårlig teknisk stand, store rustskader og flere elektriske reparasjoner.

Det blir selvfølgelig opp til andelseierne ved ekstraordinær generalforsamling å ta stilling til styrets anbefaling. Det er innhentet ett tilbud per delprosjekt, og sammen med uforutsette kostnader, erfaringstall og prosjektadministrasjon m.m, danner dette grunnlaget for den økonomiske beregningen for låneopptak. Estimatet per nå lyder på kr. 6.750.000. Ved en rente på 5,3% vil gjennomføring av tiltakene over medføre en økning i andel fellesgjeld på gjennomsnittlig kr 109.000,- pr leilighet og en økning i månedlige felleskostnader på gjennomsnittlig kr 609,- pr leilighet.

Etterfølgende vil alle delprosjektene bli konkurranseutsatt og kvalitetssikret. Prosjektet vil ledes av SØBO v/ prosjektleder Rolf Åbrekk i samarbeid med styret. Styret ønsker at prosjektene skal påbegynnes så snart som mulig dersom vedtatt.

Det avholdes dugnad etter styrets beslutning. Styret registrerer deltagelse. Styret vurderer å kreve alle andelseiere for et mindre dugnadsgebyr som innbetales månedlig. De som deltar på dugnaden, får refundert innbetalte dugnadsgebyr.

Ventilasjonen/avtrekkssystemet i Egshaugen 7/9 virker slik at det er en felles vifte på taket av blokka som trekker luft ut av alle bad og kjøkken ventilatorer når det åpnes spjeld i disse for å lage mat. Det er også slik at leilighetene i Egshaugen er såpass tette at det ved mat laging anbefales at det settes en liten glipe i vinduet, eller at alle vindus ventiler er åpne gjerne 5 minutter før og 5 minutter etter matlaging, for å fjerne rester av matos i leiligheten). Viften på loftet er trykkstyrt og øker hastigheten litt når det blir åpnet for kjøkken avtrekket ved matlaging. Om flere ønsker å lage mat samtidig vil hastigheten øke etter behov. Det må med dette systemet ikke under noen omstendigheter monteres kjøkken hette/ ventilator med egen motor. Det som skjer når en beboer monterer ventilator med motor er at ventilatorens vifte er så god at den skaper kraftigere mottrykk i avtrekkskanalen, slik at man kan risikere å blåse matos inn i nærliggende leiligheter.

Kjøper(ne) må være medlem i Sørlandet Boligbyggelag før overdragelse kan finne sted.

Boligselgerforsikring

Selger har tegnet boligselgerforsikring. Forsikringen dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset til eiendommens salgssum, oppad begrenset til 14 millioner kroner. Forsikringen dekker ikke verditap som følge av forekomst av insekter.  

Servitutter

På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:

4204/150/100:
03.05.1977 - Dokumentnr: 4565 - Best. om vann/kloakkledn.


13.03.2014 - Dokumentnr: 210551 - Best. om vann/kloakkledn.
Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m.
Bestemmelse om elektriske ledninger/kabler
Bestemmelse om spillvann/drensvann/overvann/stikkrenner m.m.


13.03.2014 - Dokumentnr: 210551 - Bestemmelse om gjerde


13.03.2014 - Dokumentnr: 210551 - Bestemmelse iflg. skjøte
Pliktig medlemskap i velforening/huseierforening


24.05.2016 - Dokumentnr: 452630 - Erklæring/avtale
Bestemmelse om snøbrøyting
Gjelder denne registerenheten med flere


24.05.2016 - Dokumentnr: 452670 - Bestemmelse om veg
Rettighetshaver: Knr:4204 Gnr:150 Bnr:97


26.10.1976 - Dokumentnr: 12400 - Registrering av grunn
Denne matrikkelenhet opprettet fra:
Knr:4204 Gnr:151 Bnr:1


01.01.2020 - Dokumentnr: 818803 - Omnummerering ved kommuneendring
Tidligere: Knr:1001 Gnr:150 Bnr:100


Info kommunale avgifter

Inkludert i felleskostnader.

Polisenummer

SP872473

Sammendrag selgers egenerklæring

Pkt 12 Har det vært feil på utvendige eller innvendige avløpsrør eller vannrør? Ja, Det har vært en vannlekkasje i løpet av perioden jeg har bodd der, da ble gulvet byttet.

Pkt 13 Er det utført arbeid på utvendige eller innvendige avløpsrør eller vannrør? Ja, Skiftet gulv etter vannlekkasje. Dette gikk på borettslaget sin boligbyggerforsikring. Utført av faglært i 2023.

Vilkår og betingelser

Sentrale lover

Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.

Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.

Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.

Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.

Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).

Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Budgivning

Alle bud skal inngis skriftlig til megler. Det første budet må signeres, og budgiver må i tillegg legitimeres. Benytt "Gi bud"-knappen på våre annonser for å registrere ditt bud elektronisk. Dette er en enkel og sikker løsning som lar deg legitimere deg og signere budet elektronisk ved hjelp av BankID. Når første bud er gitt vil du motta en SMS-kvittering som du kan svare på for å gi eventuelle budforhøyelser. Budforhøyelser kan også gis ved å trykke "Gi bud" i våre annonser på nytt, eller via e-post eller andre skriftlige metoder. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgiver at bud er mottatt. Bud som ikke er skriftlig eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning vil ikke bli formidlet til selger. Et bud er bindende for budgiver når budet er kommet til selgers kunnskap. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste ethvert bud, og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Megler skal, i den grad det er nødvendig og mulig, informere de involverte i budrunden skriftlig om status i budgivningen. Megler er forpliktet til å legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden, og for at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må et hvert bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist. Selger må skriftlig akseptere budet før budaksept kan formidles til budgiver. Selger og kjøper har krav på å få utlevert kopi av budjournalen straks etter at handel er kommet i stand. Alle som har inngitt bud på eiendommen kan på forespørsel få en kopi av anonymisert budjournal etter at budrunden er avsluttet. For øvrig vises det til "Forbrukerinformasjon om budgivning", som er på baksiden av budskjemaet. Det forutsettes at hjemmel overføres til kjøper.

Boligkjøperforsikring

Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring og Boligkjøperforsikring Pluss fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Egenandel kr. 4 000,- påløper i tvistesaker. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar fra kr 2.200,- til kr 2.600,- avhengig av boligtype, i honorar for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring, samt kr 1 000,- i honorar for Boligkjøperforsikring Pluss.

Forsikringsselskap

If Skadeforsikring NUF

Lov om hvitvasking

I henhold til lov om hvitvasking og terrorfinansiering har megler plikt til å gjennomføre kontrolltiltak ovenfor kunder. Dette innebærer å bekrefte kunders identitet, innhente opplysninger om reelle rettighetshavere og kundeforholdets formål og tilsiktede art. Videre skal megler kontrollere midlenes opprinnelse, samt gjennomføre kundekontroll av personer med disposisjonsrett til konto som benyttes ved transaksjoner til klientkonto.

Kundekontroll skal gjennomføres løpende gjennom hele oppdragsperioden, dersom megler på noe tidspunkt ikke får gjennomført tilstrekkelig kundekontroll har megler rett til å avvikle kundeforholdet.

Megler er underlagt rapporteringsplikt til Økokrim ved mistanke om brudd på hvitvaskingsloven. Melding sendes Økokrim uten at partene varsles og megler kan i enkelte tilfeller ha plikt til å stanse gjennomføring av handelen. Partene i handelen kan komme i ansvar for tap den andre part påføres som følge av brudd på hvitvaskingsregelverket, partenes rettigheter ved mislighold.

Betalingsbetingelser

Kjøpesum med tillegg av omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen overtagelse. Normalt innebærer dette at fullt oppgjør må være innbetalt på meglers klientkonto senest to virkedager før avtalt overtagelsesdato.

Eventuelle vilkår knyttet til innbetalingen, eksempelvis pantedokument som skal tinglyses til fordel for kjøpers bank, må være megler i hende i god tid før overtagelse kan finne sted. Sørmegleren AS tar ikke imot innbetalinger fra utlandet, innbetaling av oppgjør skal foretas samlet fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.

Megler tar ikke imot oppgjør i form av kontanter eller bankremisse.

Salgsoppgave og vedlegg

Meglers vederlag

Meglers vederlag er avtalt til kr 45 000,00 inkl. mva. i provisjon.
Videre er det avtalt tilrettelegging kr 15.500,-, oppgjørshonorar kr 11.900,- og digital markedspakke kr 6.950,- I tillegg belastes selger direkte utlegg. 
 
Totalt ca. kr 79 350,00,- inkl. mva.
Solgt
Produktnr: FF88A11C-D43E-442D-80FC-6FE8A08A0D99 Kategori: