Boliger i alle kanaler

Det er samspillet

mellom mediene

som avgjør virkegraden.

Å markedsføre boliger handler om å treffe potensielle kjøpere med mest mulig effektiv bruk av kronene.

 

Slik spissformulerer Hilde Birkeland Sørmeglerens salgsfilosofi. Hun er firmaets digitale koordinator for annonsering på alle flater, som det heter. I praksis betyr det å få mest mulig ut av reklamekanalene – ikke minst de digitale.

– De siste årene har Finn.no vært den selvsagte markedsplassen for eiendommer. Så godt som alle boliginteresserte sjekker innom Finn, som jo både er pålitelig og enkel å manøvrere i, sier Birkeland.

 


Digital koordinator Hilde Birkeland sørger for at Sørmegleren er i forkant på nettet.

 

Optimalisering

I tillegg har Facebook og til en viss grad Instagram blitt en del av markedsføringspakken hos Sørmegleren. Såkalt søkemotoroptimalisering er også en viktig side av kompetansen. I kortversjon består det i å utnytte spillereglene for søkemotorer, slik at trafikken til boligannonsen blir størst mulig.

– Det er først og fremst Googles egenskaper og retningslinjer vi snakker om, utdyper Terje Lund. Han er partner i kommunikasjonsbyrået Aptum og rådgiver for Sørmegleren. – Både Google og andre søkemotorer belønner tydelighet og meningsfylt innhold. I tillegg til å produsere godt gjennomtenkte annonser gjelder det å utnytte kunnskap om søkeord og brukeratferd på nettet.

Så vel Sørmegleren som Aptum må henge med i en rivende utvikling, der forbrukeratferd og nettrutiner kan endre seg på kort tid. Birkelands stilling er 100 prosent dedikert til digitale verktøy for eiendomsbransjen, mens Aptum på sin side disponerer spesialrådgivere for sosiale medier og digitale produkter, i tillegg til ekstern ekspertise.

 

Digital markedsleder

– Det må være lov å skryte av å være blant landets fremste meglerhus innen digital markedsføring, sier Birkeland. – Det er i vår og kundens interesse at vi forstår de nettbaserte salgskanalene, og at vi følger med i timen hver dag.

Ikke sånn å forstå at det er slutt på tradisjonell reklame og annonsering. Birkeland og Lund understreker at papirbasert annonsering fortsatt holder stand. – Men det er samspillet mellom mediene som avgjør virkegraden. Vi må følge med på folks medievaner. Derfor har vi for eksempel lagt annonsene i lokalavisene til lørdag, da de fleste har bedre tid til å fordype seg, sier Birkeland.

To relativt ferske bransjetjenester er Sørblink og Big Data, forteller digitalrådgiveren. Hun beskriver begge tjenestene som verktøy for målrettet annonsering i mediehusenes ulike kanaler. Ved å hente inn data blant annet om brukeratferd kan annonsering styres mot grupper som interesserer seg for boligstoff. En hyggelig sideeffekt er at andre slipper å få annonser de ikke har bruk for, mener hun.

 


Rådgiver Terje Lund fra Aptum gir Sørmegleren honnør for å følge med i medieutviklingen

 

Økte innsats

– En vanlig misforståelse går ut på at smarte algoritmer og digitale plattformer gjør salgsarbeidet vårt lettere og mindre tidkrevende. Det forholder seg snarere stikk motsatt. Både meglerne og vi i Aptum legger minst like mye innsats i markedsføringen nå enn vi gjorde tidligere, sier Lund.

– Vi passer på at vi alltid følger lover og regler for informasjon i salgsprospekter og annonser, vi skreddersyr innhold og kanalvalg for hver enkelt eiendom, og vi skal være i forkant av teknologiutviklingen, utdyper Birkeland. – Vi vil i det hele tatt at våre kunder får mest igjen for pengene hos oss!
 

 

Artikkel om digital markedsføring publisert 03.02.2018.



Del på Facebook
Selge bolig?

Avtal verdivurdering


Sørmegleren er landsdelens ledende eiendomsmegler med 16 avdelinger i Agder-fylkene og Telemark.
Velg avdeling, eller søk etter en av våre dyktige meglere i feltet under